Co jeść przy niedoborze witaminy B12? Sprawdź, jak skomponować swój jadłospis!

Jednym z najczęściej niedocenianych niedoborów jest ten, który dotyczy witaminy B12. Jest to sporym błędem, ponieważ ma ona duży wpływ na zdrowie. Zbyt niski jej poziom może objawiać się nie tylko anemią, ale również innymi niepokojącymi symptomami. Nie musisz od razu przyjmować leków, aby zwiększyć ilość witaminy B12 w organizmie. Podpowiadamy, co jeść przy niedoborze witaminy B12, aby szybko wyeliminować ten problem!

Jak witamina B12 wpływa na nasz organizm?

Witamina B12 odpowiada za szereg ważnych procesów zachodzących w organizmie. Jej odpowiedni poziom umożliwia prawidłową pracę układu krwionośnego, pokarmowego i nerwowego. Kobalamina zapobiega występowaniu zakrzepów, zawałów i udarów niedokrwiennych. Niedobory witaminy B12 ściśle łączą się z występowaniem anemii. Ponadto odpowiada ona również za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, wytwarzanie szpiku kostnego i czerwonych krwinek oraz działanie układu metaboliczno-energetycznego. Co więcej, kobalamina chroni komórki nerwowe przed nadmierną degradacją. Niedobory tej cennej dla zdrowia substancji mają duży wpływ na ogólną kondycję Twojego organizmu.

Jak objawia się niedobór witaminy B12?

Niedobór witaminy B12 jest szczególnie trudny do wykrycia, ponieważ symptomy mogą przypominać bardzo wiele różnych chorób. Zdarza się, że osoby z objawami zaburzeń psychicznych cierpią na niedobór witaminy B12. Innymi objawami, jakie może dawać niedostateczna ilość kobalaminy w organizmie, są:

– przewlekłe zmęczenie,

– anemia (w tym także jej złośliwa odmiana),

– zaburzenia odczuwania smaku, gładki i błyszczący język,

– stany zapalne i uczucie pieczenia w jamie ustnej,

– problemy z utrzymaniem równowagi i drżenie mięśni,

– drętwienie kończyn,

– stany lękowe i uczucie niepokoju,

– problemy z zapamiętywaniem i koncentracją,

– zawroty głowy i bladość skóry,

– zaburzenia rytmu serca.

Jeśli występują u Ciebie jakiekolwiek niepokojące objawy, poproś swojego lekarza o przeprowadzenie odpowiedniej diagnostyki.

Jakie produkty są bogate w witaminę B12?

Jeśli odpowiednie badania potwierdziły u Ciebie niedobory witaminy B12, to przede wszystkim powinieneś zmienić swoje nawyki żywieniowe. Nawet najlepsza suplementacja nie zastąpi prawidłowo zbilansowanej diety. Witaminę B12 można znaleźć głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Aby w jak największym stopniu pokryć zapotrzebowanie organizmu na kobalaminę, sięgnij po:

– mięso każdego rodzaju,

– wędliny,

– podroby,

– ryby morskie,

– owoce morza,

– żółty ser,

– jajka,

– mleko,

– jogurty.

Wśród produktów roślinnych bogatych w witaminę B12 można wyróżnić:

– algi morskie,

– miód wielokwiatowy,

– chlorellę.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy niedoborze witaminy B12?

Długotrwały niedobór kobalaminy może drastycznie pogorszyć stan Twojego zdrowia. Jeśli zmiana diety nie przyniesie zadowalających efektów, warto sięgnąć po sprawdzone suplementy. Wybieraj preparaty posiadające możliwie największe stężenie witaminy B12, jej nadmiar zostanie wydalony z moczem. Warto pamiętać, że substancją najlepiej przyswajalną przez organizm jest metylokobalamina. Podczas całego procesu wyrównywania poziomu witaminy B12 w organizmie, przyjmuj równocześnie wapń i kwas foliowy. Ponadto unikaj sytuacji stresowych, alkoholu i papierosów.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium